torsdag 24. juli 2014

Ti dager som backpacker i vårt genuine, flotte og litt rare Norge. Vakrere blir det vel ikke?

Tidligere turer til nord med kajakk har vært spennende, mye bilkjøring og variert vær. I år var drømmen om nord, lyset, magien og friluftslivet igjen på plass. Men, kjøring fra Oslo og til det genuine som trekker på Helgelandskysten er langt og travelt i sommertrafikken. Det var da det slo oss, vi pakker sekken, tar med padleårene, leier kajakker på plass og bruker toget. Med NSB minipris fra Oslo S til Mosjøen for kr. 299.- bar det avgårde mot lyse netter og den fineste naturen. Etter togbytte i et Trondheim som viste 28 veldig varme grader, gikk turen videre på Nordlandsbanen. Plutselig var det bråstopp! Solslyng! Og det på Nordlandsbanen! Vi var ikke særlig bekymret, buss for tog dukket raskt opp. Solslyng lovet dessuten særdeles godt for to backpackere som skulle til havs i nord!

Nordlandsbanen klar til "take off " fra trønderhovedstaden for backpackeren med padleåra
Det var dette vi drømte om og sånn ble det.... nesten hver dag
Etter litt "taxi for buss fra forsinket tog" og ei natt i Sandnessjøen ventet øyene på Helgeland. Vi hadde valgt Herøy med Seløya, Vega og Lovund, padling på de to førstnevnte, lundefulger og fjell på den siste. Ferga la ut fra Sandnessjøen i knallsol og bris og snart var det De syv søstre og Dønnamannen som dominerte landskapet sammen med krystallklart hav. Yr. no hadde minst ei uke med sol på agendaen, skulle vi virkelig være så heldige denne tredje turen til nord?

Dønnamannen sett fra det farverike hverdagslivet på Seløya
Seløy
Første stopp var Seløy i Herøy kommune. Valgt fordi her hadde vi via nettsider funnet både overnatting med god standard ytterst på brygga og gode kajakker hos Seløy Kystferie. Det ble en opplevelse som vil være med i minneboka for alltid; tropenetter, fantastisk beliggenhet mellom de vakre fjellene, holmer, skjær og hvite strender så langt øyet rakk, magiske solnedganger, makrellen bet. Så var det ørnene da! Vi padlet rundt et nes, og der sto den, havørnen i sitt rike. Snart så vi en til kun på ca. 20 meters hold. Pusten stoppet, hånda slapp åra og grep sakte etter kameraet som akkurat den dagen lå i cockpiten. Ørnen lot oss få ta de bildene vi ville! Det var vi som etterhvert skled vekk fra stedet, en gåsehudopplevelse rikere!

Det var båter både med og uten hestekrefter på Seløy Kystferie
Hvilken gåsehudopplevelse for to søringer å møte disse i havgapet
Etter ørneopplevelsen var det helt greit få en frisk dukkert under De syv søstre
Typisk "ferie i nord" middag. Litt tare i suppa også sammen med torsk og makrell og en skvett vin
Seløy gav oss herlig padling, hyggelig prat med de lokale som stolte gav oss innblikk i øyas historie, natur og hverdagsliv, kveldsliv på Pelles Pub, selvfiskede middager og en Joker med det vi trengte. Om kvelden falt sola ned i vannet mens fullmånen sto opp. Det var i grunnen perfekt. Vi hadde vel egentlig ikke blitt overrasket om Kirsti Sparbo hadde dukket opp for å synge Nordlandsnetter for oss!

Sola dukker snart ned bak fjell og hav utenfor Herøy
Før månen pynter den lyse nordlandsnatta
Lovund
Vi hadde lest om Lovund, laksebedriften som gikk flere hundre millioner i overskudd og vi hadde leste om tusenvis av lundefugl som lander på øya på samme tidspunkt hver år. Selvfølgelig måtte vi få med oss Lovund. Vi kom til en øy ytterst i havet hvor det går ut sånn ca. 18 trailere i døgnet med laks til fastlandet, vi kom til fuglefjellet hvor lundefuglen har 400 vingeslag i minuttet, vi kom til ei øy med 80 barn i barnehagen hvor ny fløy skal bygges. Flott å oppleve at næringslivet blomstrer der ute i havet hvor ørnene kretser over fjellet. Vi tok inn på Lovund Rorbuhotell, spiste laks og badet på stranda med sand importert fra naboøya Træna. Vi gikk Petter Dass stien opp til fuglekikkepunktet. Så kunne vi gått den fine turen helt til topps også, helt opp dit ørnene holder til.

Lovund reiser seg i havet. Hvert år tar fjellet imot tusenvis av lundefugler
Barna på Lovund hadde akkurat som oss drømmedager
Vega
To hurtigbåter tok oss videre til verdensarvøya Vega. Vega lukter god øy! Her ventet både sykler og kajakk hos Vega Opplevelsesferie, begge fremkomstmidlene gir deg mye av Vega. Sykling på stille og neste bilfrie veier er en god måte å oppleve øya. Veikantene bugner av markblomster og bidrar sammen med havlufta til den gode lukta. Det er bare å ta kartet med i sekken, sykle øya på kryss og tvers og gjerne innom Vega Havhotell for den beste lunsjen. Padlingen er for alle på Vega, her er det mye innaskjærs muligheter, enkelt å komme i land, ørner og hegrer flyr opp når du nærmer deg og fisken biter! Den virkelig biter, på 10 minutter fikk selv vi amatørfiskere fire fine torsker opp i kajakken. Det var forøvig selvfisket middag de fleste dager på denne turen. Himmelske fiskesupper med opp til tre forskjellige fiskeslag i suppa. Ferie - og padlelykken rådet i noe av det vakreste som finnes av natur med ditto friluftsmuligheter!

Behagelig padleområde på Vega inkludert fiskebitt
Sykkel er et godt fremkomstmiddel på Vega og mange av de andre øyene på Helgeland
Verdensarvøya Vega bugner av markblomster og lukter deretter
Yr holdt hva den lovet, været bidro til en magisk opplevelse disse dagene i sommer! Båten Vegtind tok oss til Brønnøysund. Her satte vi oss på bryggekanten, kjøpte reker fra rekebåten som hadde fisket reker på 350 meters dyp nord i Himmelblåland. Sola brant mens vi ventet på hurtigruteskipet Trollfjord, som skulle ta oss nest siste etappe til Trondheim før NSB og Dovrebanen tok oss helt hjem til Oslo. Backpacking og øyhopping i eget land går helt fint! Togene går, blir det solslyng kommer det en buss, ferger og hurtigbåter tar deg dit du vil i dette øyriket i nord. Naturen og friluftsmulighetene er verdens beste med sykling, padling og fjellturer. Joda, det ble en drømmeferie med padleårer på Helgelandskysten!

Her vår forrige padleopplevelse i nord, da med Lofoten; Les her